دهان، دندان، فک و صورت / دارو، درمان، تغذیه، مواد / بیماری، ناهنجاری، بهداشت /

تاثیر تغذیه خوب بر سلامت و رشد کودکان

تغذيه نوزادان و كودكان در سال هاي اوليه زندگي بسيار مهم و حياتي است. زيرا در اين سال هاست كه عملكردهاي صحيحي براي داشتن يك بدن سالم در آينده بايد صورت گيرد. تغذيه و غذاي مناسب به منزله يك مصالح ساختماني است كه باعث شكل دهي و استحكام استخوان ها، دندان ها، ماهيچه ها و بافت هاي سالم مي شود. علاوه بر اين كه يك رژيم غذايي مناسب و خوب از بدن در مقابل ابتلابه انواع بيماري ها محافظت مي كند، رژيم غذايي كودك احتياج به مراقبت هاي خاص و برنامه ريزي صحيح دارد تا بتواند انرژي و مواد مغذي لازم را به بدن برساند. با توجه به اين نكته كه كودكان كم اشتها هستند و علاقه زيادي به خوردن غذا ندارند، بايد از وعده هاي غذايي مكرر، كوچك و مغذي استفاده كرد.
    * مواد مغذي مهم براي سنين يك تا چهار سال
    آهن ـ كمبود آهن در اين سنين بسيار شايع است، درحالي كه بدن به آهن زيادي احتياج دارد بخصوص كه گوشت در اين دوران زياد خورده نمي شود. غذاهاي غني از ويتامين ث، ميزان جذب آهن را افزايش مي دهد، بنابراين حتماً بايد يك ليوان آب پرتقال به عنوان عصرانه به كودك خود بدهيد.
    ويتامين «آ»، «دي» و «ث» ؛ ويتامين آ براي داشتن پوست سالم و رشد سلول ها مورد نياز است. ويتامين ث براي سيستم دفاعي بدن و رشد لازم است، علاوه بر اين به جذب آهن، بخصوص از منابع غيرگوشتي كمك مي كند. معمولاً ميزان ويتامين ث مصرفي در كودكاني كه به قدر كافي ميوه و سبزيجات نمي خورند، كم است.
    وجود ويتامين «دي» براي متابوليسم كلسيم لازم است كه از طريق نور خورشيد و برخورد آن با پوست نيز تأمين مي شود. در فصل زمستان حتماً بايد از مكمل هاي ويتامين D استفاده شود، زيرا در فصل زمستان كودكان زياد لباس مي پوشند و ويتامين D كافي از طريق نور خورشيد به آنها نمي رسد.
    منابع مهم مواد مغذي
    گوشت قرمز، منابع گياهي مثل غلات، نان، ميوه هاي خشك، تخم مرغ، لوبيا، عدس، سبزيجات داراي برگ هاي سبز مثل كاهو، لوبيا سبز و كلم بروكلي براي ساخت سلول هاي گلبول قرمز، آهن و حمل اكسيژن به ديگر نقاط بدن مورد نياز است.
    محصولات لبني مثل ماست، شير، پنير، سبزيجات داراي برگ هاي سبز تيره، ماهي هاي كنسرو شده، آب پرتقال و عدس منابع غني از كلسيم هستند كه براي استحكام استخوان ها و دندان ها، سلول هاي عصبي و سلول هاي خوني لازم است.
    ميوه ها و سبزيجات زرد و نارنجي مثل (فلفل ها، گوجه فرنگي، انبه، زردآلو) جگر و محصولات لبني، سبزيجات داراي برگ هاي سبز تيره غني از ويتامين آ هستند. اين مواد براي فرم دهي و نگهداري پوست، رشد استخوان ها و دندان ها و داشتن ديد كافي در تاريكي لازم است.
    مركبات، سيب زميني و آبميوه، توت و سبزيجات در صورتي كه سرخ نشود و زياد هم پخته نشود، داراي ويتامين «ث» هستند كه براي ساختار استخوان ها ، غضروف ها و ماهيچه ها لازم است. علاوه بر اين مواد داراي ويتامين «ث» به سيستم دفاعي بدن و جذب آهن نيز كمك مي كنند.
    منابع غني از ويتامين «دي» عبارتند از: محصولات لبني و ماهي هاي چرب مثل ماهي آزاد، ماهي تن، ساردين و خال مخالي. مواد حاوي ويتامين «د» براي فرم دهي استخوان ها و دندان ها مفيدند و به سيستم عصبي و قلب نيز كمك مي كنند.
    * تغذيه كودك پنج ساله ام بايد چگونه باشد
    هرچه كودكان بزرگتر مي شوند، آزادي شان براي انتخاب غذاهاي مختلف افزايش پيدامي كند. آنان حتي گاهي ترجيح مي دهند بيرون از منزل غذا بخورند. فاكتورهاي بيروني و خارجي، مثل فشار دوستان، تبليغ و اصرار آنها نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي كند.
    با وجود اين كه رشد در سنين ۵ تا ۱۲ سالگي كندتر از دوران نوزادي و اوايل كودكي است، اما كودكان مدرسه اي هنوز به مواد مغذي زيادي احتياج دارند. در اين سنين اشتها نيز كاهش پيدامي كند.
    همانطور كه مي دانيم، رابطه مستقيمي بين تغذيه صحيح و سلامتي كودك وجوددارد و رفتارهاي كودك در سن رشد مي تواند الگوي مهمي براي جلوگيري از بيماري ها و كمك به سلامت كودك به شمار رود.
    بدن كودكان براي رشد مناسب و سلامت به مقدار زيادي انرژي نياز دارد كه بايد ازطريق موادغذايي تأمين شود. در سال هاي اخير ميزان انرژي مصرفي در كودكان كاهش پيدا كرده است.
    البته لازم به ذكر است كه ميزان فعاليت و تحرك كودكان نيز دچار افت شديدي شده است. درحقيقت، تعداد كودكاني كه چاق هستند يا دچار اضافه وزن مي شوند، روز به روز در حال افزايش است. كودك خود را تشويق كنيد كه تا حد امكان فعال و پرتحرك باشد و اطمينان حاصل كنيد كه انرژي كافي و موردنياز از خلال وعده هاي اصلي غذايي و ميان وعده ها به بدن كودك مي رسد.
    چنانچه كودك دچار اضافه وزن است، او را از خوردن منع نكنيد، بلكه او را به انجام فعاليت هاي فيزيكي مثل فوتبال، شنا، دوچرخه سواري و پياده روي تشويق و ميزان موادقندي و چربي را در وعده هاي اصلي غذاي او محدودكنيد. چنانچه باز هم كودك چاق بود، ديگر زمان آن رسيده كه با نظر پزشك و يك رژيم غذايي مناسب رشد او را به جلو ببريد.
    *انتخاب نوع غذا و زمان وعده هاي غذايي
    انتخاب غذاها و ميان وعده ها و زمان خوردن آنها بسيار مهم است. كودك شما بايد از غذاهاي مختلفي كه جزو گروه هاي اصلي غذايي است، استفاده كند.
    براي تأمين انرژي، فيبر، ويتامين ها، مواد معدني، پروتئين ها، كربوهيدرات ها ،كلسيم و استفاده از تمام گروه هاي غذايي ضروري است. ازجمله: نان، انواع حبوبات و غلات، كيك و شيريني، پاستا، برنج، سيب زميني، انواع ميوه و سبزيجات تازه، آبميوه، ميوه هاي خشك و كنسروشده، لبنيات كم چرب مثل ماست و شير و پنير، گوشت قرمز، گوشت بره و گوساله، جگر و گوشت مرغ.
    كودكان در اين سنين براي رشد خود به آهن، كلسيم و فوليت بيش از مواد ديگر نيازدارند.
    آهن ـ يك ماده معدني است كه به سلامت سلول هاي قرمز خون كمك مي كند. كمبود آهن باعث بروز بيماري كم خوني مي شود كه امروزه در ميان اغلب دختران جوان رايج است. بهترين منابع آهن شامل گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ، لوبيا، لپه و يك صبحانه كامل از غلات است. براي جذب بيشتر و تهيه آهن بايد مصرف آن را با غذاهاي غني از ويتامين ث مثل آبميوه، ميوه جات، گوجه فرنگي و سبزيجات داراي برگهاي سبز تركيب كنيد.
    كلسيم ـ وجود كلسيم براي سلامت و رشد استخوان ها لازم و ضروري است. بهترين منابع غني از كلسيم عبارتند از: محصولات لبني، شير، پنير، ماست، آب پرتقال، غلات، سبزيجات و دانه گياهان است. كودك نبايد روزانه بيش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميلي گرم شير كم چرب يا بدون چربي بنوشد. (چنانچه در رژيم غذايي اش ميزان انرژي كافي وجوددارد).
    فوليت ـ فوليت براي رشد كودكان لازم و مهم است. اما اغلب كودكان به ميزان كافي از اين ويتامين استفاده نمي كنند، يك صبحانه غني از غلات و حبوبات بهترين منبع براي رساندن فوليت كافي به بدن است.
    از ديگر منابع غني از اين ويتامين مي توان به لپه، انواع نان ها و سبزيجات داراي برگ هاي پهن اشاره كرد.
    سعي كنيد در روز ۵ وعده ميوه و سبزيجات به كودك خود بدهيد، گوشت و ماهي، شير و لبنيات و ديگر جايگزين هاي آنها دو وعده در روز توصيه مي شود. علاوه بر اينها از انواع ماهي هاي سفيد و چرب مثل سالامين، ماهي آزاد، تن و خال مخالي، تخم مرغ، لوبيا، لپه و آجيل و خشكبار غافل نشويد.
    درباره مصرف غذاهاي قندي و چرب احتياط كنيد.
    غذاهاي قندي و چرب عبارتند از: كره، روغن هاي مختلف، شكر، كيك، بيسكويت، شيريني ها، شكلات، خامه، بستني و نوشيدني هاي شيرين.
    اين گروه غذاها نبايد هميشه استفاده شوند و در صورت استفاده بايد درحد كمي مصرف شوند، زيرا داراي كالري و قند و چربي زياد هستند و ويتامين و موادمعدني كافي ندارند.
    علاوه بر اين نوشيدني ها و غذاهاي قندي مثل آبميوه ها باعث خرابي و فساد دندان ها مي شود. بنابراين شير و آب در بين غذا بهترين نوشيدني است. سعي كنيد مصرف نوشيدني هاي قندي را در بين غذا به حداقل برسانيد و يا پس از تمام كردن غذا از آنها استفاده كنيد.
www.magiran.com

برچسپ: 
تعداد نمایش ها: 1661

بازگشت به فهرست


 
مطلب خود را بنویسید*
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر