مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،.. |  آموزش، کاریابی، رایانه، وب،..  |  ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،.. |  پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،.. |  مذهب، هنر، تاریخ،... 
آیا واقعاً ارتودنسی همانند یک خیابان تاریک است؟

آیا واقعاً ارتودنسی همانند یک خیابان تاریک است؟



بدیهی است که برای هر فردی که دانش کافی نداشته باشد قطعا تاریک است. اینکه دانش کافی چیست و در چه سطحی مناسب است محل اختلاف است.  ممکن است فردی حتی با اخذ دوره چند ساله در دانشگاهی معتبر و کسب تجربه در محضر اساتید بنام هم دانش خود را ناکافی ببیند و یا فردی تصور کند که با طی کردن دوره چند جلسه ای در محضر یک دندان پزشک بتواند این دانش را کسب کند.  تفاوت دیدگاهها  در درون این طیف شکل می گیرد.  برای روشن شدن موضوع بهتر است  به نکات زیر توجه نماییم:

1- از نظر ما متخصصان ارتودنسی، پایه درمانهای ارتودنسی را رشد و مکانیسم های کنترل کننده آن تشکیل می دهد. ولی این موضوع برای دندان پزشکان یا دانشجویان موضوع کاملا تئوری و بی فایده به حساب می آید. فرآیند رشد  موضوعی است که از بدو تولد تا هنگام مرگ مکانیسم ویژه خود را دارد. بعبارتی اگر فردی قصد تغییر در رشد و دستکاری آنرا با حرکت دندان ، فک یا تغییر بافت نرم داشته باشد لازم است از تاثیرات آن در دوره های بعدی زندگی آگاهی کامل داشته باشد.  اگر شناخت درستی از این فرآیند وجود نداشته باشد به گفته بزرگان معلوم نیست که به کجا برسد. به همین دلیل بسیاری از اساتید این رشته حتی با سه ساله بودن  دوره تخصصی ارتودنسی هم موافق نبوده اند چرا که حتی با تمام تلاش اساتید،  امکان مشاهده و بررسی برخی از جنبه های درمان بخصوص دوران نگهداری و نحوه مواجهه با این مشکلات حتی  برای یک دانشجوی تخصصی هم که تمام دوره خود را دربخش ارتودنسی می گذراند فراهم نمی شود چه برسد به یک دانشجوی عمومی  نا آشنا  یا دندان پزشکی که در کنار همه گرفتاریهای روزمره بدنبال کسب این دانش در چند جلسه روز جمعه است. یکی از دلایل ایجاد مشکلات عدیده توسط درمانهایی که توسط افراد بدون دانش انجام شده هم همین مسئله به ظاهر بی اهمیت است.  
 اگر خوب فکر کنیم کمی به واقعیت نزدیک می شویم.

2- علاوه بر رشد مساله مهم دیگرماهیت رشته ارتودنسی  و طولانی بودن فرایند درمان و دینامیک بودن پروسه درمان است. بعبارتی در ابتدای تشخیص و طرح ریزی درمان لازم است فرد درمان کننده بخوبی وضعیت موجود را تشخیص دهد سپس با بکارگیری علم پایه خود تغییرات بعدی حاصل از پروسه رشد و مسن شدن را پیش بینی و ترکیب نموده و سپس نیازهای درمانی فرد راتعیین و استراتژی درمان را مشخص نماید. سپس با بکارگیری تکنیک های صحیح در مدت زمان بهینه بیمار را درمان نماید و در ادامه آن با بکارگیری مکانیسم های نگهدارنده درمان که آنها را هم در ابتدای درمان مشخص و به بیمار پیشنهاد داده است درمان را به انتها برساند. بنابراین در هر مرحله نیاز به بررسی و تحلیل اقدامات درمانی و پاسخ های رشدی است. بنابراین ضعف در هرکدام از این مراحل باعث انحراف درمان و عدم موفقیت آن می شود. بهمین دلیل آموزشهای کوتاه مدت از جانب حتی افراد متخصص و حتی انجمن های علمی امکان آموزش مفید را تامین نمی کند.  به همین دلیل است که آموزش ارتودنسی  برخلاف آموزشهای سایر رشته ها مثل ایمپلنت در محیط های خارج از دانشگاه نه تنها در ایران بلکه درکشورهای پیشرفته هم نتوانسته جایی برای خود دست و پا کند.  شاهد این مسئله عدم موفقیت دندان پزشکانی است که در دام تبلیغات این چنینی افتاده اند و در این کلاسها شرکت کرده اند. بهتر است بررسی کنیم چند درصد از افراد شرکت کننده در این دوره ها توانسته اند به آن چیزی که خواسته اند برسند؟

3- درادامه این دانش مهارت تکنیکی هم لازم است. طبیعی است که امکان یادگیری هر تکنیکی برای همه  ما هست.  این تکنیک را ما می توانیم به دستیاران خود که حتی مدرک بالایی هم نداشته باشند آموزش دهیم. حال اگر این  مهارت تکنیکی بدست یک فرد با دانش کم یا ضعیف بیافتد چه نتیجه ای برای آن شخص ، بیمار ، جامعه و حرفه دارد.
بهتر است برای درک اتفاق هایی که افتاده است  نگاهی به اطرافمان بیندازیم.  البته وضع موجودنتیجه غفلت هایی است که همه درگذشته داشته ایم .  یعنی آموزش و آگاهی  کافی در ارتباط با درمان صحیح و غلط به دانشجو و دندان پزشک داده نشده، مردم از خطرات درمان های نادرست آگاه نشده ، مکانیسم های کنترلی مناسب  اعمال نشده ، رفتار غلط تبدیل به عادت شده و نتیجه ان چیزی است شبیه به رانندگی امروز در ایران: ورود به محدوده های ممنوع و بخطر انداختن حیثیت و اعتبار خود،  حرفه و خراب کردن کیفیت زندگی یک پسر یا دختر جوان .

4- همه ما به اهمیت درمان های تخصصی و تخصصی تر آگاه هستیم.  به همین دلیل است که در طی سالیان گذشته بهداشتکار،  تکنسین،  دکترای دندان پزشکی و متخصصین این رشته آموزش داده شده و فارغ التحصیل شده اند.  اگر قرار بود مرزی نباشد همان بهداشتکار دهان و دندان تمام اقدامات درمانی مربوط به دندان پزشکان و متخصصین را انجام می داد.  همه ما در قبال اختیاری که بیمارانمان برای درمان به ما داده اند یکسان عمل نمی کنیم.  گروهی  بدلیل دانش بهتری که دارند از درمان گروهی از بیماران اجتناب نموده و ان را به متخصصین ارجاع می دهند  و گروهی هم به دلیل دانش کم و عدم اطلاع از بلاهایی که بر سر بیمار می آید  شروع به تجربه اندوزی وکارورزی می نمایند.  همه ما از تبلیغات منفی علیه ارتودنسی زیاد شنیده ایم.  اینکه ارتودنسی باعث خرابی دندان،  تحلیل ریشه،  ناراحتی لثه  و مشکلات مرتبط با گیر غذایی می شود زیاد شنیده ایم. یا اینکه "ارتودنسی که فایده ای ندارد و برمی گردد" را ما بارها به نقل از همکاران دندان پزشک از بیمارانمان می شنویم.  از نظر ما متخصصان ارتودنسی ریشه بسیاری از این تصورات غلط به درمان های نادرستی بر می گردد که توسط افراد کم دانش انجام شده است. بنابراین این مسئله علاوه بر صدمه ای که به حرفه ارتودنسی می زند به نوعی باعث زیر سوال رفتن حرفه دندان پزشکی هم می شود.  پس این یک ضرورت است که برای حفظ وجهه حرفه خود تعصب داشته باشیم.

5- بطور خلاصه ماهیت رشته ارتودنسی در کنار  برنامه ریزی نادرست برای آموزش دانشجو و عدم اختصاص زمان کافی در طی دوره دندان پزشکی عمومی زمینه ساز مشکلات امروز است.  مسئله مهم این است که این مشکلات با جستجو و شرکت در کلاس های  پراکنده حل نخواهد شد و توصیه من به افرادی که واقعا  ارتودنسی را دوست دارند و تمایل دارند به درمان این گروه از بیماران هم بپردازند این است که بهتر است با تلاش بیشتر وارد دوره های تخصصی دانشگاه ها شوند تا با حضور تمام وقت چند ساله در دانشگاه بتواند عقیده ویژه خود پیدا کرده و حتی ابتکارات جدید بروز داده و خلاق شود. بنابراین اگر گله ای هست باید از برنامه نویسان دوره های آموزش دندان پزشکی  کرد  که  چرا وقت کافی برای آموزش ارتودنسی و رشته های دیگر لحاظ نشده است. همه ما در سالهای قبل دیده ایم که برنامه ریزیهای مخرب چه فرصت هایی را از ما گرفته است. و امروز هم بر پایه همان اعتقادات غلط فکر میکنیم با افزایش دانشکده ، دندان پزشک و متخصص می توانیم کشورمان را گلستان کنیم.
 درانتها ذکر این مسأله را واجب می دانم که استفاده از کلماتی مانند بازار  و پول و پولساز نه تنها به نفع حرفه ارتودنسی بلکه به نفع رشته دندان پزشکی هم نیست. بهتر است همه ما برای بهبود شخصیت حقوقی مان تلاش کنیم.

با تشکر از همکاران مجموعه ایردن


Tags: 
تعداد نمایش ها: 4156
-: 
Narimani, Mohamadamin دكتر نریمانی، محمدامین
-: 
Narimani, Mohamadamin دكتر نریمانی، محمدامین
مطالب مرتبط: 
"ارتدنسی، خیابان تاریک و ورود ممنوع"

بازگشت به فهرست


 
مطلب خود را بنویسید*
:) ;) :D 8) :( :| :\ :cry: :evil: :o :oops: :{} :?: :!: :idea:
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر
 

مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،...
آموزش، کاریابی، رایانه، وب،...
ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،...
پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،...
مذهب، هنر، تاریخ،...