مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،.. |  آموزش، کاریابی، رایانه، وب،..  |  ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،.. |  پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،.. |  مذهب، هنر، تاریخ،... 
فرهنگ، مدیریت و ارتباطات نوین در دندان پزشکی

فرهنگ، مدیریت و ارتباطات نوین در دندان پزشکی

دکتر شکفته راد - دندان پزشک متخصص

نگارنده، روزگاری «فرهنگ» را اولین عامل پیشرفت یا پسرفت جامعه تصور می کرد و بر همان اساس نیز در سال 1373 اولین کار پژوهشی خود را "بررسی وضعیت فرهنگ بهداشت دهان مردم" قرار داد و حتی جدای از شاخص های کلینیکی (چون DMF و CPITN)، یک «شاخص فرهنگی» را برای ارزیابی وضعیت بهداشت دهان طراحی و در کنگره 35 جامعه دندان پزشکی پیشنهاد کرد؛ مقوله ای که در میان  انبوه مطالب بالینیِ دندان پزشکی بسیار غریب بود.
در اندیشه های بعدی، عامل مهم تری «مقدم» و خصوصاً «غالب» بر فرهنگ به نظر رسید که همه حوزه های زندگی امروز تحت سیطره و تأثیر آن است: «سیاست و مدیریت»
به نظر نگارنده، اصلاح «فرهنگ جامعه» تنها با اصلاح مدیریت ممکن می شود. بدون توجه به این مهم، تغییر مثبت فرهنگ چیزی شبیه به محال است. لذا با نظر آن ها که آغاز اصلاح را از «فرد» به عنوان «عضو جامعه» می دانند و یا «اقتصاد»، «تربیت» و مقوله های این چنینی را علت العلل می پندارند مخالف بوده و معتقد و مروج این تفکر هستم که با اصلاح «مدیران» و «مدیریت» است که می توان به رشد فرهنگ و ترویج اخلاق رسید و به باروری جامعه امید داشت.

«دانشمندان و اندیشمندان» به دلیل اشراف به موضوعات تخصصی از یک سو و «مدیران جامعه» به دلیل دسترسی به  قدرت و امکانات از سوی دیگر، باید برای جامعه خوراک فرهنگی لازم را تهیه کنند و همچنین پاسخگوی مداوم نیازها و پرسش های اعضا و دیگران باشند. اگر این مهم انجام نشود، عملاً افراد بی صلاحیت که همیشه بیشتر در دسترس جامعه هستند و معمولاً تخصص آنها تنها "حرف زدن" است، با کشیدن "شکل مار" به جای "واژه مار"، افراد را از واقعیت منحرف نموده و در غفلت نگه می دارند، لذا سپردن امور به افراد ناتوان که در پی آن"رها" شدن جامعه و معطل کردن کارها پیش می آید، موجب انحراف و عدم رشد خواهد شد. 

از جمله مهم ترین وظائف مدیران، باید به اهمیت ارتباط و تعامل با اعضای سازمان خود و مردم اشاره کرد. فن آوری امروز دست را باز گذاشته تا مدیران به هر میزان در زمینه‏ ی تخصصی توان و دغدغه دارند، به راحتی قادر باشند با مردم ارتباط برقرار کنند و ضمن آشنایی با نیازهای جامعه و  با تنظیم بهتر برنامه ها، مانع ایجاد سوء تفاهم، بدبینی یا بی تفاوتی ناظران شوند. "وب۲" از مقوله هایی است که این امر را ممکن کرده است*؛ همان طور که گفته شد این وظیفه هم بر دوش مدیران است و هم تکلیف همه ی دانندگان.

در حالی که امکانات ارتباطی و اطلاعاتی روز، فاصله ها را کم کرده، اتلاف وقت را کاهش داده و به راحتی در دسترس هرشخص عادی قرار دارد، مدیران و دانشمندان دیگر نمی توانند به بهانه های گوناگون در کاربرد آن تعلل کنند. اگر قرار باشد با کم هزینه ترین و بهترین ابزار کارآمدِ روز، کار ها انجام نشود، یا مدیر از حضور خود و از عرضه ی رفتارش به دیگران «بیمناک» است و یا با عدم توجه به این مهم، به طور «عادتی» می خواهد با روش های باستانی به رتق و فتق امور بپردازد؛ که نتیجه آن در هر حال برای سازمان خسارت به بار خواهد آورد. همان طور که پذیرفتنی نیست وقتی هزاران نفر منتظر مدیر هستند، او سوار بر شتر پدر به محل همایش بیاید، بی اعتنایی مدیران به روش های سریع آنلاین و اتکاء و تأکید بر روش های سنتی نیز مطلوب نیست. شرایط روز ایجاب می کند که افراد فعال صنفی (مدیران) و فعالان عرصه علمی (دانشمندان)، از اینترنت و به عبارتی "وب"، به عنوان وسیع الطیف ترین و مؤثرترین ابزار و فن آوری روز در تأمین نیازها و پاسخ به پرسش های جامعه استفاده کنند. وای به وقتی که قدرتمندان و علم ورزان، به جای «پیش گامی»  و پیشاهنگی، خود و مجموعه تحت مدیریت ایشان «پیرو» فرهنگ عام و «سنت های معمول» و در نتیجه «پسـرو»  باشند و با ارائه آمار و ارقام، مدعی شوند که «تکلیف» خود را انجام داده اند.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که با وجود همه نقص های موجود، امروزه در حوزه دندان پزشکی ایران صدها سایت و وبلاگ اینترنتی شخصی یا دولتی وجود دارد و بودجه مالی و تخصصی زیادی خرج آن ها می شود، که باید این وب گاه ها نیز ارزیابی شوند که آیا این ابزار کارآمد، در جهت رشد حرفه و حرفه ای ها فعالیت دارند و یا در حال به هدر دادن انرژی و بودجه هستند؟ اگر متخصصین و مدیران به جای «استفاده از وب برای فرهنگ سازی و رشد جامعه»، که نقش واقعی آنهاست، به «پیروی از فرهنگ جاری و ادامه مشکلات موجود» بپردازند، به جای تغییر و اصلاح، خود عامل «تثبیت» و «رشد» ناهنجاری ها خواهند شد.

از وظائف ابتدایی مدیران، مجریان و متولیان جامعه دندان پزشکی، موارد زیر است:
-    آموختن اصول مدیریت روز و مشاوره با متخصصین این رشته
-    آشنایی ولو اولیه با کارکردهای کامپیوتر، به خصوص وب و تلاش برای کاربرد مطلوب آن
-    ایجاد زمینه ی تربیت مدیران آینده و جایگزین های مناسب تر از خود برای آینده ی سازمان
-    تلاش برای ثبت و ضبط تصمیمات، اقدامات، برنامه ها و همه تجربیات دوره ی خود برای آیندگان
-    ایجاد ارتباط مداوم و مؤثر با جامعه در جهت اطلاع رسانی، نظرخواهی، نظرسنجی و جلب مشارکت علاقمندان
-    برگزاری همایش های آنلاین (در کنار برنامه های معمول علمی و صنفی) برای ایجاد ارتباط نزدیک و مؤثر با اعضا و امکان حضور آسان و وسیع علاقمندان حرفه، از اقصی نقاط کشور و جهان
-    برگزاری نشست های آنلاین برای ایجاد ارتباط با مردم  و تبادل نظر با آنها

متخصصین و فرهیختگان نیز برای پیشبرد وسیع و سریع برنامه های علمی و بالابردن بهره وری، خوب است با کاربرد درست امکانات ارتباطی نوین در حوزه دانش خود، جامعه را آگاه نموده و آنچه را از دریچه دقیق خود از هستی می بینند، در معرض استفاده ی وسیع و آسان دیگران بگذارند. با استفاده ی مناسب از امکانات ارتباطی روز، سرعت و وسعت کار افزایش یافته و از اتلاف وقت ناشی از توسل به روش های قدیمی  پیشگیری می شود.

در اینجا دو نوع نیاز اولیه مطرح می شود: دغدغه و احساس تکلیف نخبگان و مهم تر از آن؛ انجام وظیفه‏ ی مدیران! یک مدیر نباید مانند یک «ماشین امضا» یــا چون یک «کارمند بخش مراجعات»، درگیر "روزمرگی" شده و کارکردش در امضای نامه ها، برگزاری جلسات و پاسخگویی مراجعین خلاصه شود. جامعه برای وقت مدیر خرج می کند و او باید از ثانیه ثانیه زمان مدیریت خود نهایت بهره را به ولی نعمت های خود برساند. مدیران باید با بهره وری از نظرات کارشناسی و با روش های مبتنی بر دانش و ابزار روز، امکانات و زمینه‏ ی کافی را برای ایجاد ارتباط بین حرفه ای ها و مردم فراهم کنند. آن ها می توانند با کاربرد فن آوری روز و کاهش اتلاف وقت و توان خود، زمانی برای "اندیشیدن" نیز برای خود فراهم کنند؛ کاری که کمتر به عنوان یک «رفتار» جدی در نظر گرفته می شود. به دلیل همین نیاندیشیدن نیز اغلب مدیران همواره با یک رأی و نظر مبتنی بر دانسته های قبلی پیش می روند، سخنان جدید را نمی فهمند و از خلاقیت در کارشان خبری نیست. پرداختن به این مقوله مستلزم گفتار مشروح دیگری است. غرض از طرح این موضوع این بود که «مجال اندیشه» با کاربرد روش های سریع و مطلوب، آسان تر کسب می شود.

امروز دیگر دلاک ها و سلمانی ها درمانگر مشکلات دندانی مردم نیستند. جامعه دندان پزشکی ما با داشتن بالغ بر ۲۰ هزار دندان پزشک، ده ها هزار حرفه ای در پیشه های وابسته به دندان پزشکی، قریب ۴۰ دانشکده دندان پزشکی فعال یا در حال ایجاد، هزاران مرکز خدمات درمانی یا پیرا درمانی دندان پزشکی و صدها شرکت بازرگانی فعال در زمینه مواد، ابزار و تجهیزات دندان پزشکی که در حوزه های مختلف تولید، واردات، صادرات، توزیع و عرضه کار می کنند، یک بخش مهم و قابل اعتناست.

به علاوه امروزه بسیاری از دندان پزشکان به فعالیت های مهم دیگری جز دندان پزشکی می پردازند؛ چون استادی دانشگاه، پژوهش در زمینه های مختلف علمی، ورزش، هنر، سیاست، قضاوت، ادبیات، تجارت، طراحی و مدیریت نرم افزار، مدیریت وب و بسیاری زمینه های ظاهراً بی ربط به دندان پزشکی اما در اغلب موارد کاملاً مرتبط با این حرفه.

با چنین شرایطی، مدیریت دندان پزشکی اهمیت خاصی پیدا می کند که تنها با توجه و اقبال اکثریت دندان پزشکان و همکاران پیشه های وابسته قابل اصلاح و ارتقاء خواهد بود. دندان پزشکان با حضور فعال و مؤثر خود در انتخابات پیش رو، می توانند افرادی را انتخاب کنند که دارای حداقل شرایط برای بر عهده گرفتن سکان مدیریت حرفه ای باشند.  مهم است که دندان پزشکان و صاحبان رأی از کاندیدا ها بخواهند که برنامه های خود را در زمینه وظائف یک مدیر جامعه دندان پزشکی با دقت و مشروح ارائه نمایند و در برنامه های حضوری یا آنلاین، پاسخگوی پرسش های همکاران خود و حتی مردم باشند. بحث های این چنین، می تواند سره را از ناسره بشناساند، نه طرح مباحث انحرافی و تحریک کننده.

در اینجا ضمن اعلام آمادگی ایردن برای گذاشتن امکانات مختلف تحت وب برای معرفی کاندیدا ها، در قالب میزگردهای آنلاین، انتشار گزارشات و برنامه ها و همچنین نظرسنجی و اطلاع رسانی برای کاندیداها، مدیران قبلی و صاحب نظران؛ به اطلاع می رساند برای اولین بار در کشور به زودی «باشگاه دندان پزشکی فارسی» تحت عنوان «کلوب ایردن» راه اندازی می شود تا افراد علاقمند با ایجاد گروه های حرفه ای، به بررسی مباحث مختلف مرتبط با این صنف بپردازند. در حال حاضر بخش «تریبون آزاد ایردن» اولین قدم در این راه است که ظرف یک تا دوماه  آینده به کلوب تبدیل خواهد شد. در کلوب، ابزار های مختلفی چون فروم، بلاگ و آلبوم های عکس در اختیار مالکان و مدیران گروه ها قرار خواهد داشت.



پاورقی
* امروزه سیستم وب در حال بدل شدن به وب‌دو  Web2 است که شامل شبکه های اجتماعی و تبادل دو طرفه اطلاعات بین کاربر و وب سایت ها می شود. مفهوم وب۲ اولین بار در همایشی که توسط معاون موسسه oreilly.com برگزار شد مطرح گردید. یکی از مهم ترین اصول وب۲ ، نگاه کردن به وب به عنوان یک پلتفرم است. بر اساس تحقیقات یک شرکت آمریکایی، امروزه میلیون ها کاربر در جهان رایانه شخصی ندارند و با وجود نداشتن سیستم عامل، نرم افزارهای کاربردی و فضای نگه داری اطلاعات، اما کاربر اینترنت هستند و با استفاده از موبایل و یا کافی‌نت، کارهای خود را انجام می دهند. وب۲  به نیازهای این افراد پاسخی مستقیم داده  و موجب بی نیازی  بسیاری از کاربران از داشتن سیستم شخصی شده است. در وب 2 مفهوم «سیستم عامل جهانی» معنی پیدا می کند. کاربران با داشتن یک مرورگر، با هر نوع رایانه ای، ضمن اتصال به اینترنت، از سرویس های لازم جهت کارهای روزمره خود استفاده می کنند.


Tags: وب2, فرهنگ, مدیریت دندان پزشکی, ارتباطات نوین, جامعه دندان پزشکی, شکفته راد
تعداد نمایش ها: 11422
مطالب مرتبط: 
چالش‌هایی در مدیریت همایش‌های دندان‌پزشکی ایران
آشنایی با انواع همایش های حرفه ای
تعدد همایش های دندان‌پزشکی؛ نعمت یا آفت
سلامت روان در محیط کار را یک اولویت بدانیم!

بازگشت به فهرست


 
مطلب خود را بنویسید*
:) ;) :D 8) :( :| :\ :cry: :evil: :o :oops: :{} :?: :!: :idea:
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر
 

مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،...
آموزش، کاریابی، رایانه، وب،...
ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،...
پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،...
مذهب، هنر، تاریخ،...