مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،.. |  آموزش، کاریابی، رایانه، وب،..  |  ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،.. |  پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،.. |  مذهب، هنر، تاریخ،... 
تنها راه حل تعیین مالیات عادلانه، تعیین درآمد های واقعی است

تنها راه حل تعیین مالیات عادلانه، تعیین درآمد های واقعی است

دکتر محمد بیات بارها به عنوان نماینده دندان پزشکان در سازمان نظام پزشکی مشکلات جامعه دندان پزشکی کشور را بازگو کرده است. در آستانه فصل تعیین و پرداخت مالیات جامعه پزشکی که دندان پزشکان را نیز شامل می شود با او به گفتگو نشسته ایم.
بنا بر این بود که در این گفتگو دکتر علی یزدانی، عضو دیگر شورای عالی نظام پزشکی نیز حضور داشته باشد که میسر نشد، امیدواریم در فرصت دیگری با دکتر یزدانی پیرامون مساله مالیات و عوارض صحبت کنیم.

دکتر بیات به عنوان دندانپزشک و عضو کمیسیون تخصصی مشورتی مالیات و عوارض سازمان نظام پزشکی بر رفع کاستی هایی تاکید دارد که به باور او می توان با مشارکت انجمن دندانپزشکی ایران , سازمان نظام پزشکی و سایر نهاد های مربوطه بار سنگین مالیات های نامتعارف را از دوش دندانپزشکان برداشت.
مهمترین اقدام از نگاه این کارشناس تدوین آیین نامه ای برا محاسبه درآمد و هزینه های واقعی دندانپزشکی در مناطق مختلف کشور است.
دکتر بیات در این گفتگو به بررسی مشکلاتی از این دست می پردازد :

• مالیات بر در آمد گروه های پزشکی بر چه اساسی تعیین می شود و قانون مصوب آن چه کاستی هایی دارد؟
** چند سالی است که در حوزه مالیات تحولات جدیدی رخ داده است.البته این تحولات از 10 سال پیشو با تصویب قانون جدید مالیاتی کشورآغاز شده است . در قانون جدید مالیات نکات مثبتی وجود دارد از جمله این که تلاش شده مالیات به صورت واقعی و بر درآمد گرفته شود. اما در این روند اتفاقاتی هم افتاد که شاید یا اکثریت جامعه پزشکی پیگیری نکردند یا کم لطفی دولت و یا هر دو آنها بود و باعث شد گروه پزشکی در این قانون جدید جزو مشاغل محسوب شود. یعنی گروه پزشکی شامل داروسازان،‌دندانپزشکان،‌جراحان و ... جزو مشاغل و اصناف مثل کاسبان و شرکت های تجاری به حساب آمده اند و با همان شکل در موردشان تصمیم گیری می شود.
نکته دیگر این که در قانون امکان این که هزینه ها، مسافرت ها،‌بیماری ها و ... لحاظ شود و مالیات واقعی گرفته شود وجود دارد اما به شرط این که دفترنویسی شود. یعنی دفتر پلمپ شده بگیرند و تمامی مخارج را به شکل واقعی بنویسند بعد مالیات بدهند. طبیعی است که دفترنویسی کار بسیار سخت و غیر ممکنی است بنابراین مالیات نمی تواند به طور واقعی در جامعه پزشکی گرفته شود چرا که دفتری نوشته نمی شود.
دو سه بار تلاش شد که دفتر نویسی را اجباری کرده یا به همکاران آموزش دهند اما این طرح موفق نبود.
به هر حال اکنون مالیات علی الرأس و بر اساس خوداظهاری همکاران و ارزیابی کلی از درآمد کلی همکاران توسط ممیزهای مالیاتی صورت می گیردو توافقی که سازمان نظام پزشکی نیز به طور سالیانه انجام داده بر اساس همین روند است که این هم واقعی نیست چرا که ملاک های واقعی ندارد به همین دلیل همواره با یک سری سوء تفاهم ها همراه می شود.
مهم ترین سوء تفاهم این است که تصور بر این می شود که جامعه پزشکی نمی خواهد مالیات دهد یا فرار مالیاتی می کند در حالی که یکی از خوش حساب ترین اصناف کشور جامعه پزشکی است شاهد این مدعا نیز بانک ها هستند. مسوولان بانک های دولتی و خصوصی همواره می گویند بهترین بازپرداخت کننده های ما پزشکان هستند و همیشه خیالمان راحت است که وام پزشکان بر می گردد. پس اصلا بنای جامعه پزشکی این نیست که مالیات ندهد مالیات یک حق است و باید بر درآمد پرداخت شود اما اصل باید این باشد که به طور واقعی محاسبه شود و در مقابل دادن مالیات آن خدماتی که جامعه پزشکی انتظار دارد به آنها داده شود.

•  سازمان نظام پزشکی چه اقداماتی برای رفع این سوء تفاهم ها انجام داده است؟
** از چند سال پیش سازمان نظام پزشکی تلاش کرده است نقش تسهلگر داشته باشد عدم دفترنویسی را ورقه به سمت این که توافقی با دولت انجام دهند بر اساس آن همکاران را معرفی کند بر اساس توافقنامه نسبت به سال های گذشته عمل کند اما در چند سال گذشته چند مساله به آن اضافه شده است. یکی این که همیشه مجلس یک سقف مالیاتی برای دولت تعیین می کند معمولا در سال های اخیر چیزی در حدود 30 درصد افزایش سقف دریافت مالیات را پیش بینی کرده اند که این به جامه پزشکی هم ؟؟ داده شد و تلاش کند که اجرا شود.
در بسیاری موارد سازمان نظام پزشکی تلاش کرده که در اجرای این بخش با دولت همکاری کند اما از طرف دیگر تعرفه های پزشکی بخش خصوصی که توسط سازمان تعیین شده همیشه مورد چالش بوده است در دو سال گذشته که اساسا این تعرفه ها لغو شده است . در دو سال اخیر در برخی رشته ها نیز این تعرفه ها به طور کلی فریز بوده در برخی رشته ها هم متوسط افزایش تعرفه 15 درصد بوده در حالی که در برخی رشته ها افزایش هزینه ها خیلی بیشتر بوده است به ویژه در هزینه های سرباری مثل اجاره، برق، گاز، تلفن، منشی، بیمه و ... بسیار بیشتر از افزایش 15 درصدی تعرفه بوده است .بنابراین ما کاهش درآمد داشته ایم و افزایش مالیات, با وجود این سازمان تلاش کرده همکاری کند .انتقادات را مطرح کرده اما تلاش بر همکاری بوده است.
نکته دیگری که وجود دارد پایه رشته ای قراردادن برای تعیین مالیات است یعنی این 20 تا 30 درصذ افزایش را (که البته متوسط آن حدود 12 تا 15 درصد است ) بین رشته های مختلف توزیع کرده اند. مثلا برخی رشته ها که به پردرآمد بودن شهرت داشتند تا 25 درصد افزایش داشتند و برخی رشته ها مثل پزشکی بسیار کم یا صفر. پس فشار این افزایش را یرخی رشته ها تحمل کردند و در سا لهای اخیر چند برابر مالیات دادند. این هم باز همکاری جامعه پزشکی در جهت پرداخت مالیات بوده است اما به نظر می آید این روش در طولانی مدت قابل اجرا نیست چرا که مبنای آن درست نیست، هر کس در رشته جراحی پلاستیک بوده حتما پردرآمد نیست، ممکن است یک جراح قلب درآمد بالایی نداشته باشد این که همه اعضای یک رشته را پردرآمد بدانیم در درازمدت غیر منطقی است در سال جاری هم جلسات متعددی دراین باره تشکیل شده است.

• این تعیین میزان افزایش توسط دولت امسال چگونه بوده و به نظر شما چه تبعاتی دارد؟
** امسال هم مجلس 30 درصد افزایش مالیات را به دولت تکلیف کرده و دولت هم به ممیزهای مالیاتی خودش اعلام کرده است.
حرف اول این است که مالیات 30 درصد افزایش یابد، اما در مقابل آن امسال تعرفه کمتر از 15 درصد را داریم . این مالیات در بسیاری رشته ها مثل جراحی هم فریز شده است. در رشته دندانپزشکی که به شدت وابسته به تجهیزات است اما افزایش قیمت مواد وتجهیزات به جز هزینه های یربازی بنابراین پیشنها شده به نمایندگان دولت که با 30 درصد افزایش مالیاتی تکلیف کرده ایم ولی الزامی وجود ندارد که برای همه گروه ها و اصناف این 30 درصد یکسان اعمال شود. گروه هایی که درآمد کمتری دارند باید مورد حمایت قرار بگیرند همچنان که دولت از کارکنان خودش حمایت می کند و سقف بخشودگی مالیاتی را بالا می برد به هر حال اکنون جامعه پزشکی در موقعیتی قرار دارد که باید سقف بخشودگی بالاتر بردود و میزان افزایش مالیات در رشته هایی مثل داروسازی که ضریب مالیاتی هم دارند این ضریب ها افزایش ها کمتر مدنظر قرار بگیرد اگر بخواهیم کاملا منطقی حساب داشتیم این است که سقف افزایش مالیات جامعه پزشکی بالای 10 درصد نباشد و در واقع بر پایه رشته بودن هم برداشته شود و تعلق بگیرد به مقدار واقعی درآمد و روش هایی پیدا شود که درآمد واقعی را مد نظر قرار دهیم.

نمایندگان دولت هم استدلال هایی دارند بعضی از آنها صحیح است. آنها می گویند اطلاعات دقیق را نمیتوانیم بگیریم معنی ان این است که ممکن است برخی دندانپزشکان درآمد بالاتر یا پایین تر داشته باشند، ما نمیتوانیم این را تفکیک کنیم به نظام پزشکی مراجعه م یکنیم هم این اطلاعات را ندارد که ما بر اساس آن قضاوت کنیم به انجمن های مربوطه مراجعه میکنیم از جمله این که در سال گذشته خود جامعه داروسلزی این کار را کرده است باز اشکالاتی وجود داشته و نتوانسته اند. حتی در اصناف هم این اتفاق افتاد و یک مبلغی به به اصناف داده اند تا توزیع کنند در صنف های مختلف وجود آنها دچار مشکل شدند که این مبلغ مالیات را چگونه تقسیم کنند محاسبه درآمد واقعی در ایران کار مشکلی است به همین دلیل راه محاسبه درآمد واقعی فرد و این که چقدر باید مالیات بپردازد در قبال این مالیات چه خدماتی دریافت کند شفاف نیست هم در حوزه پرداخت کنندگان و هم دولت کار سختی است. نظام پزشکی هم سعی می کند از گروههای مختلف جامعه پزشکی نظرخواهی کند که البته کار سختی است.
به نظر من اگر همکاران ما در انجمن دندانپزشکی همکاری کنند تا کار را به سمت واقعی شدن درآمد ها پیش برد.
این کار یکساله حلی نمی شود ولی می تواند در دراز مدت انجام شود.
مبادله پول به شکلی که در یک جامعه دچار تورم انجام نشده است بالا رفتن قیمت ها جامعه هم به آن شکل نبوده آن هم در جایی که ما بر اساس شاخص های کلی می توانیم قضاوتی داشته باشیم. درآمدها پیش برد البته این کار یکساله انجام نمی شود ولی می تواند در دراز مدت صورت بگیرد.

• دولت اعلام نرخ تورم در سال گذشته تک رقمی بوده است به این معنی که سیاست انقباضی وجود داشته و مبادله پول در جامعه ای که دچار تورم است انجام نشده و درآمدها و بالاتر رفتن قیمت ها زیاد نبوده است این مساله باید بر مالیات ها هم تاثیر بگذارد آن هم در جایی که ما بر اساس شاخص های کلی می توانیم قضاوتی داشته باشیم درباره تورم اگر تورم تک رقمی است تعیین مالیات با افزایش 30 درصتد غیر منطقی است این قضیه را چگونه می بینید؟
** این در یک استدلال مستقیم کاملا درست است یعنی نه تعرفه هایمان آنقدر افزایش ؟؟ تورم آنقدر زیاد بود. اما دولت استدلال می کند (اینجا من تنها بیان می کنم این استدلال را) که این درست است که نرخ تورم بالا نرفته است ولی آیا در مطب همکاران دندانپزشک واقعاً افزایش تعرفه دندانپزشکی را رعایت نمی کنند و شاخص تورم در مورد آنان صادق نیست. پاسخ این است که این موضوع ممکن است در مورد برخی دندانپزشکان شمال شهر تهران صدق کند. ما الان 23 هزار دندانپزشک داریم که بیش از 20 هزار نفرشان در شهرستان ها و با قیمت زیر تعرفه کار می کنند این را چه کسی محاسبه می کند بلکه ممکن است مطبی در شمال شهر بالای تعرفه بگیرد ولی این که شاخص همه دندانپزشکان نیست.
متاسفانه این مدارک جمع می شود و به عنوان سندوز محافل مورد استفاده قرار می گرد. دندانپزشکی که در یک شهر کوچک کار می کند و فشار تورم و کاهش مراجعه و اقتصادی درآمدش را به شدت کاهش داده است اما این مورد مستند نیست و تنها دریافتی های اضافی مستند است ولی هزاران مراجعه در شهرهای کوچک است که دندانپزشکان عمومی بسیار پایین تر از تعرفه می گیرند.
وظیفه انجمن دندانپزشکی ایران برگزاری کنگره هست ولی خیلی هم خوب است ولی این طور کارشناسی ها هم و رفتن به عمق جامعه دندانپزشکی و مستندسازی مشکلات آنان هم از مطالب انجمن است. اگر این اطلاعات در اختیار ما قرار بگیرد در مقابل مستندات دیگر مطرح خواهیم کرد.

به نظر می رسد کارشناسان دولت هم که بدون شک انگزه ای برای تحت فشار قرار دادن جامعه پزشکی ندارند خواهند پذیرفت ولی مستنداتی در اختیار نداریم دست من که نماینده شما در نظام پزشکی هستم خالی است.

• ما بارها از همکاران خواسته ایم که مشکلات خود را در مناطق زندگی و کار بنویسند و برای ما بفرستند البته تذکر شما به جاست ممکن است انگیزه ای باشد برای آنان اکنون در بسیاری از مراکز درمانی همکاران شهرستانی با درامد کمی فعالیت می کند ولی مفتخرم آن درمانگاه بیمه است ولی دندانپزشک بیمه نیست. واقعیت این است که دولت زیاد انجمن ها را به بازی نمی گیرد بیشتر سازمان نظام پزشکی است که در این زمینه اثر گذار است سازمان نظام پزشکی در جهت توزیع وضعیت چه کاری کرده اند و چه برنامه هایی دارند؟
** خیلی شفاف می گویم که به دلیل این اشکال قانونی که وجود دارد در دست همه را بسته است (در جمله اصناف بودن گروه پزشکی) و نداشتن مستندات عملاً آنچه اتفاق می افتد بیشتر بحث و مذاکره و ادبی هست به دلیل همان اشکال قانونی چه را که راه حل اساسی رفع همان مشکلات قانونی است و مستندسازی و کارشناسی دقیق برای این که درآمد واقعی را تعیین کنیم بیشتر با نمایندگان دولت بحث می کنند آنها را اغنا می کنند گاهی اوقات که رییس کل سازمان نماینده مجلس و با وزار و وزارت اقتصاد ارتباط دارند سعی میکنند فشار بیاورند و یا امکاناتی را جلب کنند این ها در جای خودش برای یکسال خوب است ولی مسئله را به شکل اساسی نمیتواند حل بکند.

• دکتر صدر با توجه به این که هم نماینده مردم هستند و هم در سازمان نظام پزشکی آیا تاکنون گزارش از مشکلات این گروه را ارایه داده اند و جنبه های مشکل ساز (مثل این که پزشکان جزو اصناف هستند) را مطرح کرده ا اند؟
** این موضوع را البته باید از خود ایشان پرسید ولی تا آنجا که من در جریان هستم ایشان با ارتباطاتی که دارند در جهت توافق اقدام کرده اند اگر این اشکال قانونی را بشود به عنوان طرحی به مجلس برد من اطلاعی ندارم که مطرح شده یا نه. یکی از گله هایی که دارند این است که کار نیاز به کارشناسی پایه ای است که انجام آن با دولت است اما دکتر اکنون هیچ انگیزه ای برای آن ندارد که جامعه پزشکی را از اصناف بردارد آن قدر مشکلات وجود داده که دولت این موضوع را به عنوان اولویت خود نمی داند. نیازمند عزم جدی تری است بدنه جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی هم باید همکاری کنند. کارشناسی هایی هم انجام شده است اما در حدی نیست که مثل یک طرح کارشناسی مطرح شود.

• باید جلسه مشترکی باشد و انجمن هم حضور داشته باشد و ما بتوانیم با یک تقسیم بندی کار را شروع کنیم.
** انجمن ها باید کارشناسی و پشتیباتی سازمان باشند این کازرا می توانند انجام دهند متاسفانه سازماندهی به شکل مطلوب وجود ندارد البته در گروه دندانپزشکی سال گذشته در بحث تعرفه اقدامات زیادی کردیم همکاران را دعوت کردم، در جلسه حضور پیدا کردم ولی متاسفانه باز خوردی نگرفتم اینجا بحث منافع نیست بعضی قسمت های این کار منفعت،‌ضرر و یا دردسر است به هر حال باید هم بحث تعرفه را دید، هم مالیات را و هم مشکلات دندانپزشکان جوان را.
بالاخره ما در حوزه آموزش، تجهیزات و مواد، دانشکده ها وتکنولوژی های نوین مثل ایمپلنت و بحث هایی مثل مالیات و مسایل صنفی در شهرستانها مشکل داریم و می توانیم کمک کنیم، کارشناسی کنیم و پیگیری کنیم. شاید یکی از بحث هایی که همکاران جوان پاسخ نداده اند این باشد که فکر میکنند انجمن در این مسیر نیست.

• واقعیت این است که سازمان نظام پزشکی بیشتر از انجمن ها در این مسایل دخالت داده می شود. دلیل برگزاری این جلسه همین است که ما می خواهیم این مسایل را بررسی کنیم. ما نماینده دندانپزشکان هستیم، نظرات خود را با شما مطرح می کنیم ولی در بازی ارتباط قانونی آن نیستیم ما نمی توانیم و علاقمندیم در این بحث کارشناس مشارکت داشته باشیم. مهتمرین شاخصی که شما برای مستندسازی به آن نیاز دارید چیست؟
** یکی از ساده ترین شاخص ها این است که هزینه سرباری مطب ها را در بیاورید. یک یاز تفاوت هایی جامعه دندانپزشکی با جامعه پزشکی دارد این است که سرمایه گذاری در بحث درمان در دندانپزشکی توسط خود دندانپزشک انجام می شود در حالی که در گروه پزشکی در بخش بستری (به ویژه) 80 درصد سرمایه گذاری توسط دولت انجام می شود و در بخش سرپایی هم قسمت عمده ای از هزینه درمان توسط بیمه ها تامین می شود (حالا مشکلاتی وجود دارد الان چند ماه است که پرداخت نکرده اند ولی بالاخره پرداخت می شود) ولی در دندانپزشکی بیش از 90 درصد خدمات درمانی در بخش خصوصی است و بالای 95 درصد این خدمات به صورت سرپایی ارایه می شود در صد کمی به شکل بیمارستانی صورت می گسرد سرمایه گذاری این خدمات هم در بخش خصوصی انجام می شود یعنی دندانپزشکان وام می گیرند با بهره برداری 32 درصد، 28 یا 24 درصد مطب راه اندازی می کنند یا از جیب خود می پردازند

• 24 درصد هزینه محضر می پردازید؟
** بله همین خود یک شاخص است. وقتی یک دندانپزشک در شهر کوچک با 100 میلیون و در تهران بالای 150 تا 200 میلیون تومان هزینه می خواهد برای این کار باید وام بگیرد و این سرمایه گذاری بر عهده خود اوست. وسایل و تجهیزات را خودش می خرد به شبکه بانکی کشور سود می دهد. ضمنا خدمات درمانی هم ازایه می دهد این یک شاخص است دوم هزینه سرباری را درآوردید سوم این که آیا دندانپزشکی جزو مشاغل سخت است؟ کجا ثابت شده؟
پرستاران ما خودشان را به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تثبیت کردند. خبرنگاران این کار را کردند سازمان نظام پرستاری ، خاه پرستار و دولت همکاری کردند در دندانپزشکی هیچ کس چنین کاری نکرد در حالی که دندانپزشکی کار یدی است و افراد از سرمایه و جانشان مایه می گذارند. دولت برایشان سریمایه گذاری نمی کند. شبکه بانکی پولی که به آنها می دهد سود می گیرد. این ها کجا حساب می شود.
انجمن دندانپزشکی باید این هزینه ها و سخت و زیان آور بودن این شغل را محاسبه کند. یک دندانپزشک چند سال می تواند کار کند آیا آرتروز گردن که می گیرد ؟؟ که دچار می شود کجا حساب می شود در یک قانون مالیاتی صحیح این موارد حساب می شود در قانون مالیاتی ما هم حساب شده ولی کسی دنبالش نرفته است نمی توان در انتظار نشست کس دیگری پیگیر این موضوع باشد، ولی اگر خود دندانپزشکان بروند و همه این موارد را محاسبه و کارشناسی قابل دفاع کنند،‌آن زمان می شود با دولت هم مذاکره کرد کارشناسان دولت هم کارشناسی صحیح را می پذیرند.

• ما در نشریات خودمان دراین باره صحبت کرده ایم ودر ملاقات مسوولان هم گفته ایم اما یک شبهه در جامعه شغل گرفته مبنی بر این که دندانپزشکان درآمد بالایی دارند در حالی که متاسفانه این طور نیست. کسانی که این قوانین را تعیین می کنند هم بیماران مطب های پردرآمد هستند در حالی که این موضوع همه گیر نیست.
** خود همین مساله یکی از موارد قابل بررسی است.

• دندانپزشکی تنها حرفه ای است که فعالان آن بیمار را رایگان درمان می کنند .کار مجانی جزو کارماست همچنین یکی از شاخص ها مقایسه دریافتی ما با کشورهای منطقه است. بسیاری تمایل دارند در کشورهای خلیج درمان کنند.
** دولت با طرح هدفمند کردن یارانه ها به نوعی این منطق را پذیرفته مثلا در قانون آمده که در سوخت ما باید قیمت هایمان را منطقه ای کنیم. بزرگترین شاخص اقتصادی ما در مصرف سوخت است و دولت بیشترین یارانه را به سوخت می دهد. بنابراین اگر ما پذیرفته ایم که به قیمت های منطقه ای برسیم اتفاقا شاید راحت تر به نتیجه برسیم. معلوم است که در ترکیه یا امارات یا پاکستان قیمت چقدر است. من چندسال پیش مقاله ای هم در روزنامه ها نوشتم که قیمت منطقه ای یکی از شاخص هاست ولی در آنمناطق با وجودبا وجود درآمد بالا مالیات های بالایی می پردازند. ما در ایران درآمدهای مخفی زیاد داریم پس کسی نمی تواند به کسی اعتماد کند.
امسال در کشورهای اسکاوندیناوی به پول ما دندانپزشک عمومی 20 میلیون تومان درآمد داشت البته 9 میلیون در ماه مالیات می داد. البته از دولت هم خدمات می گرفت. آیا ما حاضریم چنبن کاذب نکنبم؟ دولت در این کشورها به دندانپزشک مطب اجاره می دهد. صبح ها در بیماران دانش آموزان مدارس هستند که با قیمت خصوصی دولت هزینه شان را می پردازند. ولی مالیات را از آنها می گیرد چرا که همه چیز شفاف است. همان طور که شما هم گفتید هیچ کس نمی داند درآمد یک دندانپزشک چقدر است ولی هزینه ها را که می شود محاسبه کرد. بسیاری از همکاران پزشک عمومی در شهرها حتی حاضرند فرانشیز بیمه را نگیرند ولی در دندانپزشکی اصلا کارشناسی نشده است من فکر می کنم این مستندات را خود دندانپزشکان باید جمع ‌آوری کنند.
ببینید انجمن های تخصصی،‌تخصصی کار می کنند یک گروه باشد با شرایط خاص هستند البته آنها هم در برخی حوزه ها درگیر این موضوعات شده اند. اما انجمن ما در که بدنه اصلی دندانپزشکان کشور را دارد باید این مسایل دندانپزشکان را ارزیابی و مستندسازی کند. و پس از کارشناسی دقیق رسانه ای کند.
انجمن می تواند با بودجه یا همکاری یک مرکز تحقیقاتی ی پروژه ای تعریف کند خوشبختانه انجمن در همه شهرها نمایندگی دارد. انجمن می تواند یک کار میدانی در سراسر کشور انجام دهند. و این مستندات را روی تعرفه هم محاسبه کند حتی سال های تحصیل هم یکی از شاخص هاست. فرق می کند کسی در 20 سالگی وارد بازار کار شود یا 32 سالگی.

• سازمان نظام پزشکی چه کمکی می تواند به انجمن نکند؟
** سازمان نظام پزشکی می تواند کمک کند که چنین پروژه ای اجرایی شود. هم در تهیه طرح پرشده و هم در تسهیل و شاید در سرمایه گذاری آن به شرط آن یک پروژه دقیق تعریف شود. طبیعی است در این صورت سازمان هم راحت تر از این موضوع دفاع خواهد کرد.

• در حال حاضر حتی بسیاری از دندانپزشکان این کار را رها کرده اند. وقتی در مورد کشورهای دیگر صحبت می کنیم موضوع فرق میکند در بسیاری کشورها سن بازنشستگی حتی در بخش خصوصی بالا نیست اما ما می بینیم که دندانپزشکان با سن بالا در مطب ها کار می کنند. با بال رفتن سن مالیات بالا می رود در حالی که توان کار کاهش می یابد.
** واقعیت این است که نبود امنیت اقتصادی باعث شده دندانپزشکان بازنشسته نشوند چرا که ما نیم دانیم گوجه فرنگی که امسال هریده ایم سال آینده چه قیمتی دارد. همین باعث می شود که سعی میکنند که همچنان کار کنند که از زندگی خودم در برابر تغییرات جامعه دفاع کنم. این نبود امنیت به ویژه در بخش خصوصی لطمه زیادی به افراد می زند. به هر حال در جوسازی هایی که می شود چهره ای که از دندانپزشکان ساخته شده واقعی نیست. بسیاری از دندانپزشکان مشکلات مالی جدی زیادی دارند. آیا مالیات این افراد باید در با افراد توانمند برابر باشد. برای دندانپزشکان سالمندی که چشم انداز مطئمن برای آینده ندارند چه باید کرد.
متاسفانه وقتی مالیات بر اساس توافق تعیین شد دیگری هیچ فاکتوری در آن مداخله ندارد.

• بحث دیگر این است که مثلا من درمطب خودم دو یونیت دارم این به معنای آن نیست کم من دو نفر هستم، بیماران عفونی و اضطراری را بر یک یونیت کار می کنم و اگر بخواهم یک آبسه بشکافم بروری یونیت دوم کار می کنم ولی وقتی مامور مالیات می آید فکر می کند من دو برابر درآمد دارم.
** بله همه این استدلال ها در ان جلسات مطرح می شود یک استدلال در مقابل آن است (که البته مورد قبول من نیست) ولی به مواردی که شما مطرح کردید مثل این است شغلی و بازنشستگی بر می گردد. می گویند اگر کم درآمد است چرا همه بهترین دانشجویان ما حاضرند بروز حتی دانشگاه آزاد مبلغ زیادی بپردازند دندانپزشک شوند بعد 200 میلیون تومان وام بگیرند تا مطب داشته باشند و به طور عموم زندگی بدی ندارند پس حتما یک درآمد خوبی پشت آن است. اما جواب این حرف صحبت های زیادی است اما آن چه که هست اینکه بالاخره اگر چنین استدلالهایی داریم جواب داده می شود اما تنها در صورت داشتن کارشناسی دقیق قابل دفاع خواهند بود.
هر سال هم همین اتفاقها می افتد یعنی بحث هابه همین شکل ادامه پیدا می کند و به همین نقطه می رسد در نتیجه ب رروی یک رقمی توافق می شود حالا آن عدد را مجلس و دولت چیزی می گویند نظام پزشکی هم از ارتباطاتش استفاده می کند و فشار می آورد و در نهایت مثلا عدد 30 را به 15 می رساند اگر می خواهیم این اتفاق نیفتد باید مسیر دیگری را هم رفت که همان کارشناسی دقیق شاخص هاست.


Tags: مالیات, دکتر محمد بیات, نظام پزشکی
تعداد نمایش ها: 7709
منبع: 
محمد قلی پور
مطالب مرتبط: 
مالیات و فرهنگ نظام مالیاتی، ویژگی های یک فرهنگ مالیاتی مطلوب
عدالت مالیاتی

بازگشت به فهرست


 
مطلب خود را بنویسید*
محافطت در مقابل اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر
 

مدیریت، سیاست، حقوق، معماری، اقتصاد، بیمه،...
آموزش، کاریابی، رایانه، وب،...
ورزش، تغذیه، بهداشت حرفه،...
پزشکی، اورژانس، دارو، روان،،...
مذهب، هنر، تاریخ،...