دندان‌پزشکان؛ تاکنون در جایگاه واقعی خود نبوده‌اند ۲۷ فروردین ۱۳۹۵

دندان‌پزشکان؛ تاکنون در جایگاه واقعی خود نبوده‌اند

 شاید همه برای یکبار هم که شده این جمله را شنیده و یا گفته باشیم که "هیچ دردی مانند درد دندان آزاردهنده نیست" و فرد مبتلا به دندان‌درد به هر دری می‌زند تا این درد که امان آدمی را می‌برد، ساکت کند.

زمانی می‌توان به ارزش کار یک دندان‌پزشک واقف شد که این درد جانکاه ساکت می‌شود، اما به محض از بین رفتن درد یادمان می‌رود که دندانپزشک کار بزرگی انجام داده است.


با همه سختی کاری که این قشر از پزشکان جامعه متحمل می‌شوند، اما جایگاه اصلی آنها هنوز در جامعه روشن نیست به طوری‌که حتی گرامیداشت روز دندانپزشک بارها مورد غفلت قرار گرفته است و حتی در تقویم نیز به سختی می‌توان روزی را یافت که عنوان روز دندانپزشک را یدک بکشد.

23 فروردین ماه هر سال روز دندانپزشک نامگذاری شده است. روزی که فلسفه نامگذاری آن به سال 1360 برمی‌گردد، در آن سال به منظور رشد خدمات بهداشتی و درمانی دهان و دندان در کلیه مناطق کشور قانون طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان به تصویب رسید.

هدف نهایی این قانون جلوگیری از شیوع بیماری‌های دهان و دندان بود که اصل پیشگیری را مورد توجه قرار داد و روز تصویب این قانون، روز دندانپزشک نام گرفت.

اما اینکه تاکنون چه میزان در اجرای این قانون، هدف غایی آن و اصل پیشگیری مورد توجه قرار گرفته است، نیازمند بررسی و کنکاش فراوان است، موضوعی که بسیاری از دندانپزشکان در خصوص آن با تردید صحبت می‌کنند و البته گذشته از این نکته مغفول مانده، دندانپزشکان نیز از جایگاه خود در جامعه رضایت ندارند و شاید کم‌توجهی به ارزش کار این قشر از پزشکان یکی از شاخه‌های عدم توجه به بحث بهداشت دهان و دندان باشد.

به منظور گپ و گفتی با دندانپزشکان اراکی سری به یکی از کلینیک‌های شبانه‌روزی دندانپزشکی زدیم تا در جریان حال و هوای شغلی این قشر قرار بگیریم.

با ورود به کلینیک به بخش پذیرش می‌روم، 10، یازده نفری در نوبت انتظار هستند تا به وضعیت دندان آنها رسیدگی شود. برخی آرام نشسته‌اند و برخی از درد اخم کرده و دست‌شان را روی صورت‌شان گذاشته‌اند. در این بین کودکانی را می‌توان دید که هم درد می‌کشند، هم ترس از دندانپزشکی را می‌توان به وضوح در چشمان‌شان دید.

هماهنگی‌های لازم برای ورود به بخش درمان صورت گرفته است، استقبال به قدری گرم است که ترس از دندانپزشکی را کاملا از بین می‌برد. جو حاکم بر بخش درمانی که شامل 10 تا 12 اتاق دندانپزشکی است، بسیار صمیمی است و پزشکان به قدری با رویی گشاده از بیماران و مراجعه‌کنندگان استقبال می‌کنند که همه دلهره‌ای که از دندانپزشکی در وجودشان رخنه کرده است، از بین می‌رود.

در فاصله زمانی بین دو بیمار با دکتر عالیه نظری که هفت سال است، مشغول به حرفه دندانپزشکی است به گپ و گفت می‌نشینم. برخلاف برخی دندانپزشکان که به شدت جدی هستند بسیار شوخ‌طبع و صمیمی برخورد می‌کند. شاید این صمیمیت به نوع کاری که دارد برمی‌گردد چراکه با نگاهی به اتاق وی که سر و شکلی کودکانه دارد می‌توان متوجه شد که نظری عموما پذیرای کودکانی است که برای معالجه دندان به کلینیک مراجعه می‌کنند.

توقعات از جامعه دندانپزشکی بسیار بالاست

وی با اشاره به سختی کار و فضای کاری خود گفت‌وگو را آغاز می‌کند و با اشاره به اینکه دندانپزشک و در واقع شغل پزشکی با همه اقشار جامعه در همه سطوح درگیر است، می‌گوید: این برخوردها جذابیت‌های خاص خود را به دنبال دارد و تا زمانی که به شغل خود عشق نداشته باشی نمی‌توانی چنین حسی را درک کنی.

وی تصریح می‌کند: این برخوردها باعث می‌شود که اقشار مختلف توقعات متفاوتی از قشر دندانپزشک داشته باشند و انتظارات بالایی دارند که شنیدن آنها درک بیشتری را از دغدغه‌ها و نیازهای مردم به همراه دارد. گاهی انتظاراتی را از جامعه دندانپزشکی دارند که شاید از یک پزشک عمومی چنین توقعی را نداشته باشند، اما با این حال به چشم ما دندانپزشکان همه اقشار برابر هستند و فارغ از طبقه اجتماعی افراد باید بهترین خدمات و نوع درمان به آنها ارائه شود.

نظری با تاکید بر اینکه هیچگاه از کار دندانپزشکی خسته یا دلزده نشده‌ام، می‌گوید: در ارتباط بودن با اقشار مختلف شیرین است، اما به هرحال سختی‌های خاص خود را نیز دارد، ولی هیچ گاه به فکر کنار گذاشتن شغلم نیفتاده‌ام.

به هوش بودن بیمار یکی از سختی‌های کار دندان‌پزشکی است

وی یکی از سختی‌های کار دندانپزشکی را به هوش بودن بیمار عنوان می‌کند و می‌افزاید: به هوش بودن بیمار باعث می‌شود که تمام درد و واکنش‌های بیمار را ببینی و این ممکن است باعث تکدر خاطر پزشک یا تحت تاثیر قرار گرفتن وی شود و حتی گاهی استرس و ترس بیمار ممکن است به پزشک منتقل شود در صورتی که دیگر پزشکان در زمان اقداماتی در سطح جراحی‌های هرچند کوچک بیمار خود را بیهوش می‌کنند و شاید درمان دشوارتری را انجام دهند، اما سختی کار دندانپزشک این است که بیمار در طول درمان به هوش است.

این دندانپزشک اظهار می‌کند: به هوش بودن بیمار باعث می‌شود که همه حرکات پزشک را درک کند و حتی عکس‌العمل‌های پزشک ممکن است در بیمار تاثیر داشته باشد که استرس و ترس را افزایش دهد یا آرامش خاطر پزشک به بیمار منتقل شود.

نظری با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون جایگاه دندانپزشکان در جامعه جایگاه واقعی این قشر نبوده است، می‌گوید: طی یکی دو سال اخیر توجه به این قشر بیشتر شده است، مردم انتظارات خاصی از این قشر دارند و به دلیل اینکه در کشور در خصوص این شغل صحبت نمی‌شود، مردم شناخت بالایی نسبت به جامعه دندانپزشکان ندارند و این خلاء اطلاعاتی کاملا محسوس است. امید است که حمایت از این قشر بیش از گذشته رقم بخورد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی مهرادپور دیگر دندانپزشک این کلینیک که هفت سال در این شغل فعالیت دارد با دکتر نظری هم عقیده است و با اشاره به اینکه مردم توقعات بسیار بالایی از دندانپزشکان دارند، می‌گوید: مردم همواره توقع دارند که با اولین مراجعه دندانی که درد دارد، عفونت دارد و ... به سرعت به یک دندان بدون نقص تبدیل شود و این انتظار بالایی است که مردم به دلیل عدم آگاهی کامل نسبت به اصول دندانپزشکی از پزشکان دارند.

وی ترس و استرس بیمار را یکی دیگر از سختی‌های کار دندانپزشکی می‌داند و می‌گوید: با همه این انتظارات و شرایط دشوار، جایگاه واقعی دندانپزشکان تاکنون در جامعه محقق نشده است، اما با اجرای طرح تحول نظام سلامت و بهداشت دهان و دندان شاهد اتفاقات مثبت در شرایط کاری این قشر فعال جامعه هستیم.

خلاء محسوس حمایت بیمه‌ای در حوزه دندان‌پزشکی

مهرادپور با تاکید براینکه کمترین بخش حمایتی بیمه در حوزه دندانپزشکی است، عنوان می‌کند: اگر بیمه خدمات بیشتری را در این خصوص ارائه کند، قشر وسیع‌ از مردم بویژه قشر کم درآمد را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما متاسفانه به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمانی دندانپزشکی و مواد اولیه ورود بیمه‌ها به این حوزه با دشواری پیش می‌رود و رفع این خلاء نیازمند تدوین طرح و برنامه‌های ویژه‌ای است که قشر وسیعی را تحت حمایت خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه دهان و دندان عدم آگاهی کامل نسبت به بهداشت دهان و دندان است، اظهار می‌کند: متاسفانه هنوز استفاده از نخ دندان و روش صحیح مسواک زدن در جامعه تسری نیافته است و پیشگیری مهمترین خلاء در این حوزه است که رسانه‌ها و مراکز درمانی توجه بالایی به آن نداشته‌اند.

فرهنگ پیشگیری و بهداشت دهان و دندان نهادینه نشده است

این دندانپزشک می‌افزاید: اگر بتوانیم بیماران را توجیه کنیم که در هر سه ماه تا شش ماه یکبار مراجعه و دندان‌های خود را بررسی کنند، بسیاری از هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد، اما متاسفانه هنوز این فرهنگ پیشگیری و مراقبتی در جامعه نهادینه نشده است.

به گزارش ایسنا؛ جامعه دندانپزشکی همچنان قشر مغفول جامعه پزشکی کشور محسوب می‌شود، در صورتی که همواره و به صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. به همین دلیل گرامیداشت دندانپزشک و توجه به این قشر الزام بیشتری دارد و می‌طلبد حالا که طرح تحول سلامت در بسیاری از حوزه‌های درمانی ورود کرده و اتفاقات مبارکی را رقم زده است، حوزه دندانپزشکی را نیز بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

گزارش: آذر اسفندیاری - ایسنا مرکزی


Tags: خدمات دندان پزشکی, روز دندان پزشکی
تعداد نمایش ها: 2579
منبع:  ایردن | ایسنا
مطالب مرتبط:  حل مشکلات دندان‌پزشکان؛ با انسجام صنفی ممکن است
روز دندان‌پزشکی؛ در برج میلاد جشن گرفته می‌شود
انجمن دندان‌پزشکی واحد نظارت و اخلاق دندان‌پزشکی راه‌اندازی کند
وزیر بهداشت از تلاش اعضای شورای سلامت دهان قدردادنی کرد
تغییر «روز دندان‌پزشک» در دستور کار قرار گرفت

بازگشت به فهرست


 
متن پیام*
Upload files and imagesDrag files here to upload
Drag files here
هیچ نوشته ای یافت نشده است.
Send Cancel
محافظت در مقابل ربات اسپم (کپچا)
بارگذاری تصویر