پیام ایردن - مهر

پیام ایردن

پایگاه دندان‌پزشکی
شماره ۴۱ ، مهر۱۳۹۱ . October 2012
آرشیو | تماس با ایردن | درباره ایردن
فهرست



اخبار ایردن
 

کنگره 11 انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران

کنگره 10 انجمن ارتودنتیست های ایران

کنگره 12 انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران

اولین کنگره خاورمیانه ای ICOI

کنگره 4 انجمن دندان پزشکی ایران، شعبه فارس

 



سخن پویا
 

مهرگان مبارک!  IRDEN | ایردن | سخن ماه - مهر 1391


مژده ده، جشن مهرگان آمد!   

مهر که می شنویم، یادمان میآید از عشق، مهربانی، گرمی، خورشید، نور، جشن مهرگان و مدرسه و دانشگاه ...
ایرانیان از این واژه خاطرات فراوان دارند و آن را در ذهن خویش، در جایگاهی خاص می نشانند...
«
همکاران پرکار»، دو واژه‌ای بود که در پیام پویای شهریور، دل خیلی از دوستان حساس ایردن را به شادی لرزاند و به طبع بسیاری دل‌نشین آمد، که گفتند"جانا سخن از زبان ما می‌گویی"!
در سخن پویا، همین را می‌جوییم که حرف دل همکاران گفته شود یا نکته‌ای که دل همکاران را اندکی به طپش درآورد
به «مهر»، نه به «ترس» یا استرس!
طپشی که محرک تفکر شود، تا بیاندیشیم: در کجای این جهان ایستاده‌ایم، سنگینی حیات کجاست و به چه سمت و سویی می‌رویم؟
سخن همکاری این است که "کاش می نوشتی همکارانِ «همیشه گرفتار»! ما حتی برای یک گردهم‌آیی ساده که بخواهیم هم را ببینیم و مثلن ماهیانه ملاقاتی داشته باشیم و به تصمیمی ساده برسیم، دو ماه تلاش می کنیم و نمی‌توانیم دوازده نفر را دورهم جمع کنیم! شش نفر آماده اند، هشت نفر گرفتار! وقتی آن گرفتارها آزاد می شوند، این یکی ها گرفتارند"
زمانی شاه رفته بود شمال. از کسی پرسیده بود: "سالی چند ماه در اینجا باران می آید؟" جواب داده بودند: "سالی سیزده ماه قربان!" پرسیده بود منظورتان چیست؟! طرف پاسخ داده بود که "قربان دوازده ماه می باره، یک ماه هم چکه می کنه!" حال از 12 نفر شش نفر می آیند و 8 نفر گرفتاری مانع آمدنشان می شود! دوتا این وسط چکه می‌کنند، چون مسوولیت‌های گوناگون دارند و دوبله گرفتارند!

راستی این «گرفتاری» چیست که همه از آن می‌گویند؟
گرفتاری، مفهومی نسبی و غیرواقعی است. حالتی ساخته و پرداخته‌ی ذهن ماست. قفلی است که خودمان بر دست و پایمان می زنیم و می‌نالیم. نالیدن ما هم نه برای رهایی، بلکه تنها برای این است که چیزی گفته باشیم! اگر خوب نگاه کنیم، گرفتاری وجود و حضور عینی ندارد! گرفتار کسی است که دربند است، اما ما در بند و گرفتارنیستیم، تصور ما این را القا می‌کند.
ممکن است برای "گرفتاری" تعریف دیگری هم ارائه کرد: با دو دست، چند هندوانه برداشتن! با این همه امکانات و تجهیزات مختلف، مانند تلفن همراه، اینترنت، اس‌ام‌اس و امثال آن که در اختیار داریم، بازهم به بخش زیادی از کارها نمی‌رسیم! اگر دوستی بپرسد چه می‌کنی؟ پاسخ «خیلی گرفتارم» می دهیم و می گذریم! "گرفتارِ یک خروارکار که برسر و کولم ریخته،  فرصت سرخاراندن هم ندارم"!
آن که می گوید گرفتارم، به قول بودا، اسیر و در بند نیست! کسی است که دارد وظیفه یا وظایفی را به سرعت انجام می‌دهد. انجام وظیفه باید شادی آور باشد نه مغموم کننده.
خوب است گام‌به‌گام، به برنامه‌ی روزانه‌مان سری بزنیم و با اندیشه‌ای کنترل شده، ببینیم چرا گمان می‌بریم که گرفتار هستیم؟ وقتی کارهایی که هرروز باید انجام شوند را مرور کنیم، اگر کار زیاد و فرصت کم باشد، یک نیاز مهم مطرح می‌شود: "برنامه‌ریزی". برنامه‌ریزی نیز در یک رشته، حرفه، تخصص و جایگاه مهم جای دارد به نام «مدیریت».

چقدر به «برنامه ریزی» و «مدیریت» توجه داریم؟
جای تاسف است که در جامعه‌ی ما، افراد حرفه ای، ضمن تحصیل و کسب مهارت‌های مرتبط با رشته‌ی خود، در زمینه‌ی موضوع مهم «مدیریت»، آموزش اصولی و درستی نمی بینند و آن‌ها که متولیان آموزش هستند، بدون توجه به اهمیت این موضوع و تخصصی بودن این مقوله، دغدغه‌ای برای گنجاندن موضوعی با این درجه از اهمیت در سرفصل‌های درسی و برنامه‌های دانشگاهی ندارند. نگارنده فراموش نمی‌کند که قریب سه سال پیش در جلسه‌ای با دبیر شورای آموزش تخصصی دندان‌پزشکی، اهمیت این موضوع مطرح شد و راه‌های عملی برای واردکردن موضوع مدیریت به زندگی حرفه‌ای دندان‌پزشکان نشان داده شد، ایشان برخوردی با موضوع کرد که حاکی از عمق بی خبری و ناآشنایی این فرد از موضوع بود و قابل توضیح نیست. همین بس که فارغ و غافل از ضرورت های اصلی دندان پزشکی کشور در حوزه ارتقای کیفی آموزش و بدون توجه به مولفه های اصلی و کارشناسی لازم، تکثیر و گسترش کمی دانشکده ها، موضوع روز ایشان است!
از آن‌جا که مسوولان اصلی که امکان اجرای طرح ها در دست آنهاست، معمولن از یک آموزش مدیریت مناسب بی‌بهره بوده و درکی از اهمیت آن ندارند، قادر به شناسایی موضوع به عنوان یک اولویت مهم نبوده و طبعن به روزمرگی‌های خود سرگرم ودل‌مشغول می‌مانند. اگر نزد چنین مدیرانی باشید و بر کارشان نظاره کنید، یا «ماشین امضا» هستند یا «عضو ارشد یک جلسه»! و در این میان کارهای واقعی لای پرونده‌ها باقی می‌مانند و بسیاری نیازهای واقعی ناشناخته‌اند.
برخی دانشکده‌ها و بعضی اساتید، برحسب ذوق فردی و شرایط خاص، ممکن است بحث‌هایی تحت عناوینی چون «آیین مطب‌داری»، «روش مدیریت مطب»، «اخلاق حرفه‌ای» و امثال آن را برای دانشجویان علاقه‌مند مطرح کنند، اما از آنجا که علم مدیریت یک رشته‌ی پویا و کاملن حرفه‌ای است، باید با آن به صورت اصولی و ریشه‌ای برخورد کرد. نیاز واقعی دانش آموختگان دندان‌پزشکی است که درک عمیقی از «مدیریت» پیدا کنند تا بتوانند با بهره‌گیری از آن، به کار خود رونق بیشتری داده و با آرامش ناشی از تسلط بر اداره‌ی بهینه‌ی کلینیک، به ارائه امور تخصصی بپردازند.

از آنجا که شرایط اجتماعی و مشغله‌های فراوان محیطی، اشخاص حرفه ای را از «تفکر» بازداشته و تنها «عمل‌گرا» می‌کند، این اشخاص دچار «غفلت» شده و نه تنها به روزکردن دانش خود را فراموش می کنند، بلکه توجه نمی‌کنند که چه روش‌ها و منش‌های کارآ و مفیدی در حوزه «مدیریت» وجود دارد و چه نکات و شیوه‌های موثری برای کنترل شرایط به صورت کاملن سیستماتیک و علمی وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها، می توان موفقیت خود را بسیار بالا برد و همیشه هم وقت کافی برای کارها داشت!

دوستان خوب!
این که همه‌ی گناه را به گردن شرایط روز بیاندازیم، ساده‌ترین و در عین حال بی‌هوده‌ترین روش را پیش گرفته ایم! این کار نه تنها ما را به هیچ نتیجه ای نمی‌رساند، بلکه استرس ما را افزایش داده، توجیهی بر بی‌نظمی‌ها خواهد بود. این رفتار که اهمیت آشنایی و به‌کارگیری روش های نوین را فراموش کنیم، عملن رفتن به همان راهی است که در مورد دست‌اندرکاران، از آن در عذاب هستیم.
در هر جامعه‌ای، افراد حرفه‌ای برای عموم مردم مرجع و شاخص هستند. جوانان و افراد عادی از رفتار و گفتار حرفه‌ای‌ها درس زندگی می‌آموزند و شیوه‌هایی که این گروه به کار می‌گیرند، به صورت ناخودآگاه در ضمیر  فرهنگی مردم جای گرفته و به هنجار و رفتار بدل می‌شود. پس ما نه تنها بهتر است برای سامان گرفتن زندگی خود و آرامش کوتاه‌مدت و میان‌مدت خویش به روش های علمی مدیریت مجهز شویم، بلکه به عنوان یک رسالت اجتماعی و تکلیف فرهنگی، خوب است نقشی ماندگار از خود برجابگذاریم.
این فرصت اندک و تریبون کوتاه که در اختیار پویاست، فرصتی برای بحث مشروح در زمینه‌ی اهمیت موضوع مدیریت در زندگی حرفه‌ای باقی نمی‌گذارد. مخاطبین کلام پویا نیز مسلمن افرادی با سطحی از فهم هستند که نیازی به این تاکید ندارند. قصد بر آن است که در سلسله مباحث «سخن پویا»، با همکاران در مورد روش‌هایی کاربردی برای کمک به مدیریت مطلوب مطب دندان پزشکی، مطالبی به بحث گذاشته شود تا در بحبوحه‌ی مشکلات اجتماعی فراوان و متنوع ایت روزگار، زمان کوتاهی را که مخاطبین خوب ایردن ماه‌نامه‌ها را می‌خوانند، بتوانیم با هم موضوعاتی را که «گرفتار کننده» یا «بازدارنده» نام دارند به بحث بگذاریم و به تغییراتی مطلوب در کار و زندگی دست یابیم. ناگفته این موضوع روشن است که با دانستن و عمل به روش های اصولی مدیریت حرفه، نه تنها در بیزینس خود موفق‌تر عمل خواهیم کرد، بلکه فواید فراوان دیگری نیز نصیب خواهد شد که به صورت خلاصه در زیر ذکر می شود:

1-    کاهش اتلاف وقت و افزایش کارایی،
2-     استفاده‌ی بهینه از کارکنان،
3-    کنترل بهتر بیماران و مراجعین،
4-    کسب رضایت و آرامش و آسایش نیازمندان،
5-    موفقیت بیشتر در جذب و حفظ مشتریان،
6-    ارائه‌ی الگویی موفق از یک حرفه‌ای مدیر،
7-    تاثیرگذاری درازمدت بر مدیریت حرفه،
8-    تاثیرگذاری بر انجمن‌های صنفی و حتی محلی، شهری و کشوری،
9-    ایجاد نشاط در خود و اطرافیان.
این موارد تنها بخشی از تاثیرات آشنایی و توسل به روش‌های صحیح مدیریت است که امید می‌رود همکاران علاقمند، مصمم شوند با تبادل نظر و طرح نظرات و تجربیات، با پویا همراه شده و به تکمیل و گسترش موضوع کمک کنند.
برای ماه آینده، موضوع مورد بحث خود را این موضوع قرار خواهیم داد:
« درعرصه ی رقابت موجود، چگونه توجه بیماران را به خود معطوف کنیم؟»

منتظر نظرات همکاران خواهم ماند تا بتوان بحث پخته ای بر اساس موضوعات مورد توجه مخاطبین عزیز فراهم کرد. *

خردورزی و تدبیرمداری قرین کارتان،
پویا- مدیر ایردن


* برای ارسال نظرات خود، لطفا اینجا کلیک کنید

اولین کنگره خاورمیانه ای ICOI

The 1st Middle East ICICOI کنگره خاورمیانه ایI Congress, Tehran October 16-19th, 2012



کنگره 10 انجمن
ارتودنتیست ها
کنگره ICOI
کنگره 10 ارتودنتیست ها

دهمین همایش بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران - سوم آبان ۱۳۹۱



مقایسه میزان گیر چهار سیستم مختلف اتچمنت در اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت مقایسه میزان گیر اتچمنت در اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت


دکتراسدالله احمدزاده | دندان پزشک متخصص پروتزهای دندانی
دکتر نجمه فریدون پور | دستیار تخصصی پروتزهای دندانی
 


به علت پیشرفت سطح بهداشت در چند دهه اخیر میانگین سنی افراد سالمند نیز افزایش یافته است. با بالا رفتن سن افراد نیاز به مراقبت های دندانی نیز رو به افزایش است.متاسفانه در ایران بی دندانی فقط در افراد مسن دیده نمی شود بلکه افراد جوان زیادی نیز دیده می شوند که به علت بیماری های سیستمیک، عدم رعایت مراقبت های دهان در منزل به خصوص در افراد سیگاری و معتادین به مواد مخدر، عدم مراجعه دوره ای به دندان پزشک و تعلق فرانشیز شرکت بیمه به هزینه هایی است که منجر به کشیدن دندان می شود، بی دندانی کامل دارند.
بالای صفحه
کنگره ایمپلنت انجمن جراحان دهان، فک و صورت و کنگره 3 خلیج فارس

کنگره جراحان دهان، فک و صورت ایران


ثبت نام کنگره 4 انجمن دندان پزشکی شعبه فارس
کنگره 4 انجمن
شعبه فارس
ثبت نام کنگره 11 انجمن جراحان فک
کنگره 11 انجمن
جراحان فک

دکترامیراسماعیل سندوزی رعنا و دیدار دوستی در بروکسل


دکترامیراسماعیل سندوزی

دندان پزشک، نویسنده، هنرمند


داستانی از دکتر امیراسماعیل سندوزی برای دکتر آیرج کی پور
به مناسبت انتشار داستان هایش در ایردن


روی مبلی که نشسته بود  نیم‌خیز شد.
"...نتوانستم خوب بخوابم، خسته‌تر از رفتن به رختخواب، از آن بیرون آمدم. درآیینه خودم را سَرسَری نگاه کردم و موهایم را پشت سرم دم اسبی بستم. آبی به صورتم پاشیدم و به اصطلاح سروصورتی صفا دادم. رعنا را صدا کردم.


دکتر حسین راغفر | اقتصاددان فلوراید رایگان ندهید، هوش بچه ها را کم نکنید!


دکتر حسين راغفر- اقتصاددان



خبر تکاندهنده‌ی توزیع وارنیش فلوراید بین 6 میلیون دانش آموز 6 تا 12 سال دبستانی کشور توسط وزارت بهداشت با هدف مقاوم سازی مینای دندان دانش‌آموزان ایرانی منتشر می شود که قرار است از ابتدا تا پایان سال تحصیلی جدید به صورت همزمان در دو نوبت در مدارس سطح کشور به اجرا درآید. این خبر و اعلام قطعی آن توسط وزارت بهداشت پرسش های متعددی را به ذهن متبادر می کند.

ادامه مطلب    بالای صفحه  

 اجسام خارجی ناحیه دهان، منبع مستعد عفونت و درد اجسام خارجی ناحیه دهان، منبع مستعد عفونت و درد


ترجمه: دکتر یونس سبزواری
 


يک خانم 65 ساله با سابقه پرولاپس دريچه ميترال مراجعه مي‌کند، او نياز به انجام يک اقدام تهاجمي روي دندانش دارد. در گذشته به او گفته شده که قبل از انجام چنين اقداماتي نياز به آنتي‌بيوتيک دارد. با اينحال کارايي و خطرات بالقوه آنتي‌بيوتيک پروفيلاکسي براي اين بيمار نامعلوم است.



دکتر محمدرضا واعظ مهدوی
پزشک و استاد فیزیولوژی دانشکده پزشکی شاهد
 

رابطه مالي سازمان‌هاي بيمه و نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني مدتي است در کانون توجه دست‌اندرکاران نظام سلامت قرار گرفته است. بدون شک نظام پرداخت از عوامل اصلي و تعيين‌کننده ساختار سلامت است. نظام پرداخت خصلت رفتارسازي دارد و ساختار انگيزشي ارائه‌کنندگان خدمت را شکل مي‌دهد...


دکتر آیرج کی پور
 
دندان پزشک، نویسنده

در تاریخ 12/شهریور/1391 شعبه12دادگاه عمومی تهران، پس از بررسی دادخواهی هیئت مدیره انجمن دندان‌پزشکی ایران در دادنامه شماره 9109970227200429 اعلام کرد:
« با عنایت به این که خواندگان دلیلی بر وقوع تخلف و عدم رعایت دستورالعمل موصوف از سوی انجمن خواهان ارائه ننموده اند و در نامه مورخ 29/ 8 /90 مدیرکل سیاسی وزارت کشور صرفاً به عدم تایید صحت انتخابات اشاره شده است، دادگاه دعوی مطروحه را به کیفیت حاضر وارد دانسته و در رعایت ماده 198 قانون آئین دادرسی مدنی و با استناد به اصل 26 قانون اساسی، حکم بر ابطال مصوبه 2/8/90 کمیسیون ماده 10 قانون احزاب ..» می‌دهد.
اخبار ایردن
لطفاً این خبرنامه را برای حرفه ای های دندان پزشکی که می شناسید ارسال بفرمایید
Please feel free to share this Newsletter with all DENTAL PROFESSIONALS whom you know

IRDEN

 

nazarat.gif تماس با مدیریت ایردن
ایردن، مرجع دندانپزشکی خانه | درباره ما | قوانین و شرایط | تماس با ما
©2004-2011 Irden Incorporation. All right reserved.


دکتر محمدعلی افتخاری
مطلب مفیدی را به بحث گذاشته اید. امیدوارم توجه دوستان را جلب کند

دکتر علیرضا معزز
با سلام و خسته نباشید
خیلی از مقاله مدیریت خوشم آمد. راجع به فصل مهمی از زندگی کاری و هم خصوصی است، امیدوارم که ادامه این نوع مقالات را دوباه ببینیم.
با تشکر فراوان